Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Marcel Schuttelaar

Het uur U voor sprits, kano en gevulde koek

Een week of vier geleden mocht ik op komen draven. Tijdens een chaotische en urenlange meeting werden plannen ontvouwd voor introductie van het ‘IK KIES BEWUST’ logo, een consumentenlogo om gezondere producten makkelijker te herkennen. De FNLI introductie was na 7 maanden onderhandelen mislukt. Dat hadden we aan zien komen. Het valt nu eenmaal niet mee om innovatieve en conservatieve branches samen te krijgen. De een zijn brood… Dus ging Unilever in zijn eentje door. Het kon natuurlijk niet, introductie in 4 weken tijd. “Oké Schuttelaar, ik heb genoeg gehoord wat er allemaal fout kan gaan. Doe je mee?”

Ik heb een zwak voor onmogelijke projecten. Jammer van die zonnige meidagen, maar sinds die avond zijn we 1000 acties verder. De halve retail en de catering doen mee. Zuivel en geelvet zijn sinds 1880 weer herenigd. Van Consumentenbond tot Voedingscentrum worden we enthousiast gesteund. Hans de Goeij, DG VWS, heeft zijn nek ver uitgestoken. Hij snapt iets wat vaak niet begrepen wordt: een krachtig initiatief is meestal niet afhankelijk van het briljante van het plan, maar van een momentum van spirit, enthousiasme en ongeremde energie. Van mensen die op cruciale momenten door durven gaan. Steeds maar weer alle einden aan elkaar breien. Want niets is zo moeilijk als met zijn allen vooruit in polderland.

Vrijdagnacht reed ik ontnuchterd naar huis. Een vriendendiscussie liep uit de hand. Het logo was verkeerd, het logo moest worden gestopt. Het plan was niet doorwrocht. Eerst moet de wetenschap oordelen, dan de overheid regelen en daarna kunnen bedrijven het uitvoeren. Alleen dan heb je een logo met wetenschappelijke basis en voldoende vertrouwen van de consument. Bedrijven anno 2006 zijn louter uit op markt en gewin. Ik kreeg het gat niet gedicht. Momentum bleek een metafoor voor onzorgvuldig handelen, aan te scherpen criteria stond voor bedrog.

Wonderlijk hoe idealisme mensen leidt. Fascinerend om te zien dat bij de drie initiatiefnemers juist de bezieling de overhand krijgt. Het gaat allang niet meer om een logo. Het gaat om het informeren van de consument om makkelijker een gezondere keuze te kunnen maken. Om gezonde productinnovatie in een stroomversnelling te brengen. Het screenen van het hele portfolio levensmiddelen om het gehalte ongezonde bestanddelen te verminderen. En dat van belangrijke voedingsstoffen te optimaliseren.

Een gezonde golf waart vanaf vandaag door voedingsland. Na 20 jaar discussiëren en het ontbreken van echt voedingsbeleid van overheid en wetenschap gaan we aan de slag. Proberen de briljante WHO slogan ‘make the healthy choice the easy choice’ inhoud te geven. Innovatiethema Food & Flowers is wat mij betreft ook van start. Public health wordt key bij productinnovaties. De fabrikant die voorop loopt en zijn huiswerk gedaan heeft, staat tien punten voor. Het uur U voor sprits, kano en gevulde koek. Zo af en toe gaat het snel.

Marcel Schuttelaar