Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Marcel Schuttelaar

Valse start (2)

De Volkskrant van het weekend besteedde een pagina of drie aan het Ik Kies Bewust-logo. De Verleiding berichtte uitvoerig over het “gekissebis achter de start”. Het ontbreken van het keurmerk op verse groenten en fruit. De normen die niet streng genoeg zijn en wat is er nou gezond aan Cup-a-Soup of Smulsaus?

De zaterdag ervoor trok Kassa eenzelfde conclusie. Gezond is vers en die fabrieksproducten… “Kortom als ik het goed begrijp is het logo bestemd voor de beste van de slechte producten”, grapte Felix Meurders. “Nee op de beste van uitstekende producten” repliceerde Brouwer gevat die kennelijk op een wat enthousiaster onthaal gerekend had.

Ik ben de afgelopen 25 jaar betrokken geweest bij tal van logo’s en keurmerken. Als mede-oprichter van Max Havelaar, in de adviesraad bij scharrelvarkensvlees, bij het milieukeur e.a. En altijd was er gedonder over criteria, geloofwaardigheid en invloed. Bij de oprichting van Max Havelaar waren de wereldwinkels ongerust. Eerlijke handelsproducten via het grootwinkelbedrijf. Dat was nog eens valse concurrentie.

Toen Albert Heijn midden jaren ’90 met een groen klavertje (jawel) voor milieuvriendelijke producten kwam waren de gezamelijke consumenten en milieuorganisaties tegen. Bang voor een solo-toer. Albert Heijn besloot daarop het klavertje te bewaren voor betere tijden. Kortom, meestal is er kritiek en kent de kritiek ook terechte aspecten. Maar het gaat in de regel voorbij aan het doel van het initiatief.

Zo ook bij Ik Kies Bewust. Het doel van het logo, gezonde innovatie stimuleren en consumenten op eenvoudige wijze daarop wijzen, wordt gemakshalve vergeten. De burgerij weet dat groente, fruit en volkorenproducten gezond zijn. De dames en heren professoren en voorlichters roepen dit al tientallen jaren. Maar het helpt helaas weinig.

Wat wel hielp was onderzoek van Prof. Katan gekoppeld aan een snelle actie van Unilever om schadelijke transvetzuren uit producten te halen. Het productschap MVO koppelde er vervolgens een campagne aan om ook frituren gezonder te maken. Een actie van het bedrijfsleven die enorme gezondheidswinst oplevert. Ik Kies Bewust is de volgende stap in deze richting. Met een logo als stimulans wordt de afdeling R&D ingezet om het assortiment producten te saneren op zout, suiker en verzadigd vet. Vooral gericht op populaire producten waar deze bestanddelen royaal (smaak!) in voorkomen. ‘Make the healthy choice the easy choice’ riep de WHO drie jaar terug. Tonnen zout, vet en suiker worden op deze manier aan de consumptie onttrokken. En niet alleen voor de happy few! Een forse stap op weg naar gezondere voeding.

Valse start? Flitsende start zou ik zeggen. Snel genoeg hoop ik om het poldermoeras te ontstijgen en, voor de grote massa, daadwerkelijk gezondheidswinst te bieden.

Marcel Schuttelaar