Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Marcel Schuttelaar

Voedselbank inspireert ondernemers

Marcel Schuttelaar

De stichting Voedselbank Nederland had een duidelijke vraag: “De armoede in Nederland neemt schrikbarend toe. We komen in toenemende mate voedsel tekort om onze 30.000 pakketten te kunnen vullen en de kwaliteit staat onder druk. Kortom, we hebben meer producten en vooral levensmiddelen uit de ‘Schijf van Vijf’ nodig. Heren, dames levensmiddelenfabrikanten en foodservicebedrijven, kunt u ons helpen?”

In de vakantiemaanden hebben we de stichting in het kader van het MVO beleid van Schuttelaar & Partners beloofd een handje te helpen. Een mooie meeting organiseren in de kantine van de Voedselbank te Arnhem met mensen die snappen hoe belangrijk dit is en bereid zijn hun nek uit te steken.

Zo af en toe heb je zo’n bijeenkomst waar iedereen vrolijk van wordt en de energie van de wanden druipt. Cliënt Peer B., voormalig eigenaar van een woninginrichtingzaak illustreerde hoe dun het pad tussen succesvol ondernemerschap en faillissement tegenwoordig is. Zijn gezin is tot op heden, ondanks zijn nieuwe baan, afhankelijk van de verstrekte voedselpakketten, “De kinderen noemen het, het kerstpakket”.

Vijftien directieleden van grote foodbedrijven werden geraakt door zijn pleidooi en waren er in de enkele uren durende meeting snel uit. Unox ging nadenken over een partnership en Peijnenburg over koekresten die nu nog naar de veevoerhandel gaan. Albron kwam met de suggestie de frequentie van uitlevering eens te bekijken. Vers voedsel kent korte bewaartermijnen, dus als je nu eens twee keer per week voedsel uitlevert? Vrumona opperde het transport beter te organiseren. Kunnen voedseloverschotten bij bedrijven met een bepaalde regelmaat worden opgehaald? Dan wordt het vast onderdeel van de bedrijfsprocedures om resten en overschotten af te geven voor de Voedselbank. Smilde Foods gaat de FNLI vragen te helpen en nagenoeg eenieder bood zich aan als ambassadeur of om verder mee te denken.

Vooraf hadden we verwacht ook negatieve gevoelens rond de risico’s te moeten tackelen. Maar ieder was ervan overtuigd dat de Voedselbank hygiëne goed weet te handelen. Men was zichtbaar onder de indruk van de professionaliteit van werken. Het risico dat merken opduiken in voedselkratten bleek ineens een USP. “Zo ziet de samenleving dat we goed bezig zijn, daar schaam ik me niet voor”. HAK verwoordde dit het best. Daar waar wij wezen op het mooie dat de foodsector op deze manier het verspillingsissue aanpakt, stelde hij: “We moeten af van die zielige beeldvorming. Wij willen gewoon als sector bijdragen aan gezonde voeding voor mensen die het door omstandigheden niet kunnen betalen en van deze hulp afhankelijk zijn. Waar gaat het nu om? Om een bijdrage in natura vaak ter grootte van tienden of honderdsten procenten van de aantallen levensmiddelen die wij produceren. Kortom, hang het niet op aan het negatieve, maar dat wij als bedrijven dit als mogelijkheid zien de samenleving wat beter te maken.”

Veel suggesties gingen over de routing binnen de foodbedrijven. Zoals een directeur het treffend verwoorde: “Ik hoor eigenlijk nooit dat een partij een verkeerd etiket of verkeerde samenstelling heeft. Dat soort signalen bereikt mij normaal niet. Tot ik door de fabriek loop en vraag wat die stapel pallets daar doet. En natuurlijk zet ik dan druk op de situatie omdat je dat soort fouten wilt voorkomen. Ik ga het voortaan anders doen. Ik accepteer dat er zo af en toe wat fout gaat, wil dat graag weten en benoem een intern ambassadeur die ervoor gaat zorgen dat die partijen dan bij de Voedselbank terecht komen. Zo doorbreek ik deze cirkel van ‘duiken en verliezen’.” Makro en Kruidenier Foodservices trainen hun medewerkers er speciaal op om zo ambassadeur te worden.

FrieslandCampina kwam met een originele gedachte. “Als we overschakelen in de productie van aardbeienyoghurt naar perzikyoghurt is het de gewoonte de productie stil te zetten en de boel door te spoelen. “We zouden bijvoorbeeld kunnen onderzoeken of het haalbaar is om door te draaien en een tijd aardbeien/perzikyoghurt draaien. Niet te verkopen in de winkel, maar uitstekend geschikt voor levering door de Voedselbank.”

Stegeman stond stil bij de actiecampagnes. Als daar wat fout gaat door verkeerde inkoop of veranderende weersomstandigheden, zit je ineens met een enorme voorraad vleesproduct. Mijn mensen worden er knap beroerd van als ze die mooie producten in de afvalsilo’s zien gaan. Leen Menken Foodservice & Logistics gaf aan die wel in te willen vriezen en op te slaan om ze zo geleidelijk ter beschikking te stellen van de Voedselbank. Weer een oplossing.

Tom Hillemans, gastheer namens de Voedselbank, gaf het na afloop als volgt weer: ”We doen al dit werk voor niets, niemand wordt hier betaald. Met de energie van vanavond trek ik het wel weer even. Dat heb je in dit vak af en toe even nodig, een beetje inspiratie!”