Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Marcel Schuttelaar

Column: 20 jaar Impact

Marcel Schuttelaar

Bijna 20 jaar terug zette ik me achter een nieuw bureau. Uitzicht op het schitterende Bankaplein, een smart secretaresse en gezelschap van mijn vriend Ton Winkelman. Het moest eindelijk maar eens gaan gebeuren. Schuttelaar&Partners, adviesbureau voor maatschappelijke communicatie, ging van start. Ik had geen businessplan, geen klanten, enkel een idee. Vagelijk voelde ik dat de oude wijze van ondernemen voorbij was. Dat een nieuwe koers en werkwijze nodig was om in en voor de samenleving relevant te zijn. En daarmee je brood te verdienen. Omdat ik het niet verder wist te concretiseren noemden we het “maatschappelijke communicatie”. Volgens vriend Ton een mooie term, omdat ie appealing was en je er een boel onder kon hangen.

Binnen een jaar kwamen Rutger Schilpzand en Suzanne van der Pijll me gezelschap houden. Zoon Joost, krap 14, regelde de website. Als businessrichting kozen we de werelden van agrofood, de verduurzaming, innovatieve producten en maatschappelijke positionering. Een beetje ongelijksoortig bij second thought maar het werkte. We richtten ons op communicatie én advies. Met andere woorden, we kozen ervoor te communiceren en te adviseren over onderwerpen waar we verstand van hadden en de spelers, de cultuur en de uitdagingen kenden. In het begin bestond het werk vooral uit pr en pa gericht op maatschappelijk gevoelige issues. Later lag het accent op de dialoog met de samenleving. Nu zijn we vooral bezig met de transitie, met tastbaar resultaat. Samen met de klant de wereld duurzamer en gezonder maken en dat omzetten in business.

2015 wordt ons 20ste jaar. Ik had nooit gedacht dat als bestuurder mee te maken. Na een jaar of 15 vond ik het wel mooi geweest. Heerenveen raakte ook ooit klaar met Foppe de Haan… Maar aan de andere kant zit Warren Buffet op ruim 80 jarige leeftijd nog steeds succesvol bij zijn investeringsfonds…

Op een onstuimige start volgde jaren van stabiele groei. Maar de afgelopen vier jaar is de groei er een beetje uit. Of het nu ligt aan het coöperatieve model, de zware crisis, de ellendige maatschappelijke reputatie van adviseurs of de verzadigde markt – het zal wel een beetje van alles zijn. Uiteindelijk hebben we besloten de zaak niet op zijn beloop te laten. Onze koers is helder. Gedefinieerd in de brochure ‘Healthy World Coöperatie 2022’: groeien, verdubbelen, meer impact, haast en business maken van een gezonde en duurzame samenleving. En nieuwe business modellen, zoals ons zelfontwikkelde mediaplatform H5Mag, creëren. Het is tijd de volgende stappen te zetten.

In de hectiek van alledag sta je er als mens vaak onvoldoende bij stil. Wat hebben we nu echt bereikt de afgelopen 19 jaren? Wat is de opbrengst van die 1,4 miljoen uren werk? Natuurlijk hebben we zo’n 80 man aan het werk gehouden en miljoenen euro’s bijgedragen aan de begerige schatkist van de overheid. Daarnaast enkele honderden mensen opgeleid en geïnspireerd maatschappelijk te ondernemen. Het innovatieve en pionierende karakter van ons bedrijf is soms ook onze valkuil. Advieswerk vraagt erg veel inzet en doorzettingsvermogen, tegen niet meer dan gemiddelde salarissen. Het valt niet mee de nodige miljoenen euro’s omzet binnen te harken als dat deels moet met budgetten van 10 ke. Daarbij lopen we soms zoveel jaren vooruit in het signaleren van trends en ontwikkelingen dat het moeilijk is dat te gelde te maken. Pionieren dus.

Kijken we wat breder dan zien we dat we een internationaal bedrijf hebben gevormd met een gezonde missie. In een kantoor met zonne-energie en een sedumdak. Gezonde lunches met duurzame producten, sportieve activiteiten, flexibele werkplekken, moderne arbeidsomstandigheden en inspirerende collega’s. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren tal van onbezoldigde activiteiten opgezet om de wereld wat mooier te maken. Elke medewerker kent in de eerste plaats zijn eigen activiteiten voor goede doelen. Ook als bureau kennen we dit soort projecten. Zo is veel energie gestoken om een miljoen schoolkinderen in Ghana jarenlang een gratis maaltijd te bezorgen. Dat leert immers beter. Verder hebben we de nationale Voedselbank geholpen gestructureerde aanvoer te krijgen van de grote voedingsbedrijven. Ook gelukt.

In de loop der jaren hebben we duizenden projecten voor de klant, bijna altijd, succesvol verricht. En daarmee de wereld een stukje beter gemaakt.

Tien voorbeelden:

  • Een grappige was de oprichting van Milieu Centraal, de voorlichtingsinstantie voor vragen over het milieu. De betrokken topambtenaar gaf ons die opdracht in de wetenschap dat dit project door tegenstrijdige belangen niet kon lukken. En dat wilde hij ook niet. Toch gelukt dus, na twee jaar buffelen. En nu nog steeds succesvol.
  • De vorming van stichting Weidegang. Door het toenmalige FrieslandFoods, Rabobank, Albert Heijn en Natuurmonumenten. Om te voorkomen dat de weilanden compleet leeg zouden lopen, wat ook risicovol is voor het imago van zuivel. Het logo van de stichting siert tot op de dag van vandaag tal van zuivelproducten.
  • We hebben het productschap MVO geholpen om schadelijke transvetten uit voeding terug te dringen. Een enorme winst voor de volksgezondheid. En stonden we mede aan de basis van stichting Ik Kies Bewust en de internationale pendant Choices. Ook zo’n ‘onmogelijk’ project. Duizenden levensmiddelen zijn in tussen een stukje gezonder geworden.
  • Bij ons is duurzaamheidsverslaglegging gericht op het inspireren van de klant. Het maximaliseren van het enthousiasme bij medewerkers binnen het bedrijf is de beste garantie voor duurzaam succes. In de loop der tijd hebben we aan de basis gestaan van de verduurzaming van meer dan 50 bedrijven. En adviseren we tientallen merkartikelenfabrikanten over hun commerciële strategie.
  • We hebben bijvoorbeeld PLUS geholpen om als retailer, binnen de marges van de prijsdruk toch verantwoorde keuzes te maken. Door volledig om te schakelen naar bv fair trade bananen, naar Max Havelaar koffie en thee en vrije uitloop eieren. Met als resultaat meer klanten.
  • Een uiterst complex project was het mede vormgeven van het beleid op duurzaam inkopen. Dit heeft een grote impuls gegeven aan het verduurzamen van tal van sectoren. En wij hebben natuurlijk weer veel bedrijven kunnen adviseren hoe dit om te zetten in commercieel resultaat.
  • De Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen werd door ons, als een van de eerste branche organisaties geholpen aan een gedragscode. Met hen hebben we het hele proces doorlopen van bewustwording naar concrete actie. Meer dan driekwart van het hout in de Nederlandse houtbranche komt nu uit verantwoord beheerd bos. Chapeau!
  • In 2002 al, ondersteunden we SIRE bij een campagne tegen overgewicht bij kinderen. Eén van de eerste campagnes tegen overgewicht in Nederland. Gratis natuurlijk. En meer recentelijk hebben we mede aan de basis gestaan van Jongeren op Gezond Gewicht. En hun geholpen in de opbouw naar een professionele organisatie. Erg inspirerend is de drinkwatercampagne. Gewoon water tot standaard drank maken in nu al 200 crèches.
  • We zijn actief op het gebied van weesgeneesmiddelen en zeldzame ziektes. Zo helpen we om de spierziekte FSHD te overwinnen door op een nieuwe wijze geld binnen te halen voor de ontwikkeling van geneesmiddelen.
  • En last but not least, onze maatschappelijke cafés. Die organiseren we nog steeds bijvoorbeeld over naming en shaming, het gaat nu echt komen! Over keurmerken, transparantie in de keten, de rol van de overheid, eigenlijk allemaal nog steeds actueel. Voor het MC “Voedingscommunicatie anno nu” was zoveel interesse dat we een deel van de mensen hebben moeten afwijzen.

Internationaal zijn we ook steeds succesvoller geworden.

  • Voor tal van nieuwe veredelingstechnieken van plantenzaden is geen geschikte wetgeving. Dus hebben we het NBT platform opgericht om die wetgeving in de EU te realiseren. En passant steunen we die partijen die tegen monopolievorming op zaden zijn.
  • Mede dankzij ons werk voor de Round Table Sustainable Oil is palmolie in Europa duurzamer aan het worden.
  • Wij hebben nu voor de vierde keer het seminar Future of Food georganiseerd en daarmee internationaal aandacht gevraagd voor de positie en het productievermogen van kleine boeren. In Brazilië vroegen we samen met retailers aandacht voor de milieudruk van een steeds luxer consumerende middenklasse.

En zo zijn nog tal van projecten te noemen: de milieuprijs het ‘Ei van Columbus’, Consumenten Platform, het Visserij Innovatie Platform, verschillende recyclings- en verpakkingsprojecten ook rond bioplastics, de ondersteuning van het ontwikkelingscluster life sciences & health, lokale sociale marketing projecten bij Turkse en Marokaanse vrouwen, ….

Kortom, die 1,4 miljoen uren zijn niet verkeerd besteed. Als je om je heen kijkt ziet de wereld er helaas nog niet gelukkiger uit. Maar wat 19 jaar terug enkel in onze dromen bestond begint nu vorm te krijgen in de groene werkelijkheid. Wat we toen met een handjevol mensen probeerden, doen we nu met miljoenen. Groene, gezonde impact genereren. Met die gedachte gaan wij op weg naar ons twintig jarig bestaan. Waarbij we dankbaar zijn voor al die relaties die ons inschakelden bij hun projecten. Voor onze ex-collega’s die ons hielpen dit mogelijk te maken en onze huidige collega’s die elke dag aan de lijve merken hoe weerbarstig onze zoektocht is. Maar zonder wrijving geen glans, zonder passie geen succes. Zonder tranen geen lach. Op weg naar 20.

Dank.


Bedankt voor je inschrijving!
Er is een ongeldig emailadres ingevuld. Terug