Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Ad Nagelkerke

De consument is niet dom

Zoals we in het Nationaal Preventieakkoord kunnen lezen, wil de overheid uiterlijk in 2020 een nieuw, breed gedragen voedselkeuzelogo introduceren. Het moet begrijpelijk zijn en aansluiten bij de manier waarop consumenten keuzes maken. Overgewicht en ongezonde voedingspatronen blijven namelijk grote problemen, die we met man en macht moeten bestrijden.

Gemiste kans

De inkt van het akkoord was nog niet droog of de discussies over de ‘levensmiddelenmaffialobby’ barstten alweer los: “Het Vinkje is dood, leve het nieuwe Vinkje!” Van al die discussies snap ik eigenlijk niet zoveel. Zodra de industrie meedenkt over productverbeteringen en manieren van communiceren, is dat in de ogen van enkele kritische volgers van het voedingsdebat meteen verdacht: “De criteria zullen wel worden opgerekt, omdat de industrie geen ‘rode logo’s’ wil.” Of er wordt bij voorbaat al gezegd dat er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing is dat productaanpassingen bijdragen aan het daadwerkelijk verbeteren van onze gezondheid.

Tja, dat lijkt me nu echt een gemiste kans. Zoals ook eerdere logo’s hebben laten zien, is het een uitstekende manier om de industrie te laten nadenken hoe ze hun producten verder kunnen verbeteren. Een prima stimulans om best-in-class producten op de markt te zetten. En als ons dat dan helpt om minder calorieën, zout of suiker binnen te krijgen: waarom zou je daarop tegen zijn?

Roze koek

Aan de andere kant blijft het natuurlijk de vraag of consumenten logo’s daadwerkelijk gebruiken bij hun dagelijkse keuzes. Hebben we logo’s op verse producten nodig of snappen we zelf wel dat groenten en fruit goed voor je zijn? Moet je daar wel een kleurtje aan hangen? En als dat voor groenten en fruit geldt, geldt dat dan ook niet meteen voor snoep? Of gebak? Wat dat betreft is een roze koek voor een consument makkelijker te ‘lezen’ dan bijvoorbeeld een granenbiscuit. Consumenten zijn niet dom en weten echt wel dat roze koeken niet gezond zijn en dat je die niet ongestoord de hele dag moet eten. Daar voegt een rood logo wellicht niet zo heel veel aan toe.

Gezondheidsaura’s

De discussies worden pas ingewikkeld als we producten op de markt brengen die iets gezonds suggereren. Meergranentussendoortjes. Hoe moeten we dat nou zien? Voedingskundig beter dan een roze koek, maar hoeveel beter? En hoe staat dat in verhouding tot een volkoren boterham?

Bij dit soort producten is het niet verwonderlijk dat de consument soms moeite heeft om zo’n product te classificeren. Zeker als we misschien iets te enthousiast wervende (gezondheids)marketing op dit soort producten loslaten. Als we eerlijk en transparant communiceren over onze voedingsmiddelen, terughoudend omgaan met het creëren van gezondheidsaura’s rond twijfelachtige producten, mogelijk gecombineerd met een goed te begrijpen en breed gedragen logo, kan ons dat helpen onze voeding weer te begrijpen. Zodat we weer met gezond verstand keuzes maken.

 

Deze column is eerder verschenen in VMT 1 van 25 januari 2019.