Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Marcel Schuttelaar

Vijf jaar eerste

Ik schrijf niet vaak columns over klanten, maar voor deze keer maak ik -met reden- een uitzondering. Vijf keer op rij een MVO prijs!

Als bureau scheppen we er eer in langdurig voor onze klanten te werken. Niet af en toe een klus, maar toegroeien naar een meerjarig partnership. Waar je beiden vrolijk en beter van wordt. Onze klanten zorgen ervoor dat wij onze mensen kunnen betalen en wij helpen hen maatschappelijke impact te genereren. De wereld gezonder en duurzamer te maken, en daarmee geld te verdienen. Supermarktketen PLUS is een mooi voorbeeld. Medio maart waren klant en bureau een tikje gespannen. Zouden we de prijs voor meest verantwoorde supermarkt voor de vijfde keer op rij gewonnen hebben?

Scoren

Onderzoeksbureau GfK laat elk voorjaar consumenten scoren op tevredenheid over het maatschappelijk verantwoorde gedrag van de Nederlandse supermarkten. Dit jaar gaven 8700 ! consumenten hun mening. Op een 9-tal aspecten. Zoals de aanwezigheid van informatie over gezonde voeding, van producten gebaseerd op eerlijke handel, biologisch, dierenwelzijn en van de milieumaatregelen van de super. Maar ook de betrokkenheid van de winkelier bij sociale of sportieve initiatieven in de buurt. En het plezier dat het personeel in de winkel heeft met het werk. 

Blij

De supermarkten van PLUS wonnen voor de vijfde keer op rij. Tot grote blijdschap van klant en bureau. Albert Heijn werd zesde. Jumbo kwam op 8, Lidl op 13 en Aldi haalde de laatste plek. Vergeleken met vorig jaar klommen AH, Jumbo en Lidl enkele plaatsen. Overall is de waardering in vergelijk met 2018 iets gedaald. Dit was vooral op het aspect milieu (klimaat!) het geval. Niet vreemd gezien de maatschappelijke polemiek over dit onderwerp. 

Kiezen voor

Consumenten belonen je niet zomaar met de titel meest verantwoorde supermarkt. Dat vraagt hard werken en slimme insights. Met die insights zijn we jaren terug begonnen. In retailland draait veel om de laagste prijs, om snelheid en keuze. Bij PLUS denken ze een beetje anders. Daar draait het om service en de consument ‘ontzorgen’ door vooral fatsoenlijke producten aan te bieden. Dus wordt de keus vaak voor de consument gemaakt. Je kunt als klant wel meerdere soorten eieren kopen, maar de kippen hebben altijd vrije uitloop. Er is niet anders. Varkensvlees heeft minimaal een ster en rundvlees twee. Simpel. 

Marge

Koffie, thee, chocola en veel tropisch fruit van eigen merk hebben altijd het Fairtrade logo. Als klant help je zo automatisch mee dat miljoenen euro’s extra bij de boeren terecht komen. PLUS probeert dit soort producten dus zo fatsoenlijk mogelijk in te kopen. Daar hoef je als klant dus niet meer over na te denken. Idem voor verpakkingen. Wat niet recyclebaar is gaat in de ban. Zwarte plastic schaaltjes zijn dus gesneuveld. Verder is er schap informatie over gezonde voeding en zijn er acties in de buurt voor lokale betrokkenheid. Het laatste initiatief ‘laagblijvers’ probeert groenten en fruit beter bereikbaar te maken voor consumenten met een krappe beurs. Maar dan wel zo dat de tuinder er een nette prijs voor ontvangt. De marge komt vooral uit een grotere omzet. Net als bij de Fairtrade producten. Zo blijft het prijsniveau concurrerend. 

Spannend

PLUS is al die jaren harder gegroeid dan de markt. Fatsoen en commercie passen tegenwoordig bij elkaar. Maar het is geen makkelijke route. Het vraagt lef en doorzettingsvermogen. En je bent nooit klaar. Zo’n 8 jaar terug startte PLUS als eerste super met het initiatief de verschillende merken bananen te vervangen door enkel Fairtrade. Tegen een reguliere prijs. Dat was een hele spannende operatie want bananen zijn vreemd genoeg een groot artikel in de supermarkt en er wordt ongelofelijk veel mee gestunt. We eten er jaarlijks 1,3 miljard ofwel zo’n 75-80 per persoon. Door deze actie ging PLUS veel meer bananen verkopen. Dit jaar worden alle bananen ook klimaatneutraal en gevolgd met blockchain technologie. Zodat voor de consument precies te zien is waar ze vandaan komen. Fairtrade wordt zo voor veel supers de basis en deze PLUS bananen het nieuwe toplevel. 

Volhouden

Het mooie is dat medewerkers ontzettend enthousiast worden van dit soort initiatieven. Het geeft energie bij klant en bureau. Toen wij als bureau 24 jaar terug begonnen, was MVO nog een onbeschreven blad. Inmiddels praat heel groen Nederland over duurzaam en gezond. Maar tussen praten en doen staat de echte wereld. Als je daar resultaten wilt boeken heb je een doelgericht plan nodig. Commitment van mensen en volharding. Volhouden en nog eens volhouden, dan word je misschien wel vijf jaar eerste…


Bedankt voor je inschrijving!
Er is een ongeldig emailadres ingevuld. Terug