Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Suzanne van der Pijll

Terugblik op 25 jaar Schuttelaar&Partners

Dit jaar was ons jubileum jaar. Want 25 jaar geleden is Marcel begonnen met Schuttelaar & Partners. En binnen een half jaar was ik er ook bij. We begonnen met zo’n 5 mensen. Marcel, ik, iemand op voeding, iemand op biotechnologie en een manusje van alles. 

Al heel snel groeiden we uit en namen we mensen aan. Ik ben heel trots dat we na 25 jaar een organisatie zijn met 80 medewerkers, 3 kantoren, meer dan 200 klanten en dat we in die 25 jaar veel impact hebben bereikt. Graag licht ik vijf impactvolle klanten toe.

Ten eerste de oprichting van MilieuCentraal. Dit was mijn allereerste klus. De opdracht kwam vanuit het ministerie: zorg dat er een voorlichtingscentrum komt waarbij op onafhankelijke wijze informatie naar consumenten gestuurd wordt. Dit hebben wij opgezet en het bestaat nog steeds. 

Ten tweede Schone Bronnen. Alweer een tijd geleden. Het proect heeft 5 jaar gelopen. Samen met bestrijdingsmiddelenbedrijven, waterschappen en boeren hebben we programma’s opgezet om te zorgen dat minder bestrijdingsmiddelen in de sloten langs het boerenland terecht komen. Het project vroeg om technische en communicatieve kennis. Het heeft de basis gelegd voor nieuwe aanpak van het gewasbeschermingsmiddelenbeleid in Nederland. We hebben toen de mensen bij elkaar gebracht, die partijen gaan nu nog steeds door één deur.

Een derde project is het Vinkje. Hier is veel discussie over geweest en het heeft een negatieve toonsetting. Het Vinkje is ten onder gegaan aan verschillende kritische acties. Maar wat het Vinkje bereikt heeft: honderden producten zijn verbeterd (minder zout, minder suiker en minder vet), het Vinke heeft een draai in de levensmiddelenindustrie teweeggebracht, mensen zijn onbewust gezonder gaan eten. Komend jaar wordt Nutriscore geïntroduceerd. Met alle lessen van het Vinkje komt er een nieuw systeem wat wettelijk verankerd is. We zien Nutriscore als een soort van Vinkje 2.0.

Gezond Uit is echt een pareltje. Nu gerund door JOGG. Wij hebben dit 5 jaar geleden opgezet, vanuit verwondering. Dit is  een succesfactor: vanuit verwondering redeneren. Toen mijn kinderen kleiner waren en ik regelmatig in pretparken of dierentuinen kwam, kon ik alleen frietjes, kroketten en frisdrank bestellen. Bij een dagje uit wil je best wat besteden en niet met een tas vol boterhammen rondlopen. Waarom kan het niet gezonder? Vanuit die verwondering zijn we met de pretparken gaan praten. We hebben een programma gemaakt om hen te overtuigen dat als mensen gezonder kunnen eten tijdens een dagje uit, ze misschien ook wel meer geld uit willen geven. Het mes snijdt dan aan 2 kanten. Dit programma is groter geworden, en inmiddels in het preventieakkoord van Blokhuis opgenomen. Het programma is door JOGG geadopteerd. Ik ben blij dat wij nog steeds hierin een rol spelen en de communicatie verzorgen. 

En dan tot slot PLUS. PLUS hoort bij de top 5 supermarkten van Nederland en is al 6 jaar achter elkaar uitgeroepen tot de meest verantwoorde supermarkt. Aan deze mijlpaal hebben we de afgelopen jaren gewerkt. En dat doen we met veel plezier. Wij maken het MVO-verslag en infographics, organiseren de materialiteitsanalyse, implementeren het verpakkingsbeleid en adviseren op tal van verschillende MVO-onderwerpen. Zo is langzamerhand iedereen binnen PLUS ervan overtuigd dat MVO een belangrijke USP is. Daarmee kan het niet anders dan dat ze ook komend jaar weer die titel meest verantwoorde supermarkt verdienen.

Dit soort projecten is geweldig om aan te werken. Het is maar een greep van de projecten uit de afgelopen 25 jaar, het zijn er veel meer. Ik ben vooral heel trots op wat we in afgelopen 25 jaar hebben neergezet. We zijn ook van plan dat de komende 25 jaar weer te gaan doen.