Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Jesse Markus

Zomerblog serie deel 1 - Mobiliteit en Gezondheid

Het is hartje zomer! Een tijd van verre vakanties, lange files, verzengende hitte, en open ramen. Wij stropen de mouwen op: komende tijd rijgen we in een zomerblogserie deze onderwerpen aan elkaar vanuit het gezichtspunt van onze experts op het gebied van Gezondheid en Energietransitie.

Vandaag trappen we af met de eerste blog over mobiliteit en gezondheid. Waar gaan we naartoe met vakantie en hoe reizen we naar onze plek van bestemming? Wat is daarvan de impact op het klimaat en bovenal op onze gezondheid? Adviseur public affairs Jesse Markus neemt je graag mee op deze eerste reis. 

Mobiliteit en Gezondheid

Na 2.5 jaar Coronapandemie – die eigenlijk nog steeds voortduurt! – is het eindelijk weer mogelijk om naar het buitenland op reis te gaan. De impact daarvan op de vliegvelden is iedere dag zichtbaar in de vorm van lange rijen, maar wat is nu de impact op het klimaat en onze gezondheid? Op lange termijn is dat een veel groter probleem dan een wachttijd van een paar uur.

Uiteindelijk willen de meesten van ons er natuurlijk graag tussenuit, en het liefst naar een zonnige en bijzondere omgeving. Voor wie hier klimaatbewust mee probeert om te gaan, ontstaan er direct mobiliteitsuitdagingen.

Nummers op een rij

Waar hebben we het nu precies over? De website Klimaatwijs op Vakantie van Milieu Centraal berekent op een makkelijke manier van elk type vervoersmiddel de CO2-impact. Om een voorbeeld te noemen: een retourreis naar Lissabon per auto met twee personen voor een week heeft een impact van 900 kilo CO2. Dezelfde reis met het vliegtuig heeft zelfs een impact van 1100 kilo. Dit staat gelijk aan de besparing van acht zonnepanelen die één jaar lang stroom opwekken.

De impact is enorm en een enkele vliegbeweging doet een jaar duurzame energie opwekken teniet. Dezelfde reis per trein of bus kent een uitstoot van 270 kilo CO2, en met een elektrische auto komt je uit op 370 kilo CO2 uitstoot. Een gigantische besparing.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) berekende dat in 2018 65 procent van de inwoners van Nederland minimaal 1 keer op vakantie gaat naar het buitenland, en dat 86 procent van die vakanties naar het buitenland binnen Europa is. Voor de meeste vakanties wordt echter nog steeds de auto of het vliegtuig gepakt. Bij elkaar gaat dit om 90 procent van de reizen, terwijl maar 3 procent met de trein gaat. Nu weersextremen door klimaatverandering toenemen en extreme warmte iets is waar we ook hieraan moeten wennen, zijn dit soort percentages niet meer van deze tijd. Kortom, laten we met elkaar meer nadenken over onze mobiliteit in vakantietijd.

Dat er zoveel reisbewegingen binnen Europa zijn is positief richting de toekomst, want dan kan er ook meer gedaan worden aan het uitbreiden van de treinnetten. Zo gaan meerdere van onze collega's al met de trein naar Italië en is het begrip 'Interrailen' al helemaal ingeburgerd. Een positieve tendens die vanuit de politiek meer ondersteuning verdient!

Drie tips om klimaat- en gezondheidsbewust op reis te gaan:

  1. Probeer bewust te reizen. Onder dit adagium vallen meerdere eigenlijk kleine tips (met grote impact) om bewuster om te gaan met de CO2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld eens aan een vergelijkbare bestemming dichter bij huis, het nemen van een langere vakantie i.p.v. losse weken door het jaar, het reizen buiten seizoen om of dicht bij huis blijven. Hierover nadenken kan al helpen in een meer klimaatbewuste afweging! En als je dan toch bewust bezig bent: vergeet je niet in te smeren. 
     
  2. Laat de auto en het vliegtuig staan. Dit is wellicht de meest voor de hand liggende tip, maar wel degene met de meeste impact. Zoals het voorbeeld van de reis naar Lissabon liet zien, scheelt dit simpelweg de meeste CO2-uitstoot. Pak bijvoorbeeld de (nacht)trein of neem de (nacht)bus. Volgens Milieu Centraal wordt het milieu dan 7 tot 11 keer minder belast vergeleken met wanneer je dezelfde reis met het vliegtuig maakt. Bijkomend voordeel: bespaar je het risico op een trombose door een lange vliegreis, en de stress van de rijen (met bijbehorende voordringers) op het vliegveld!
     
  3. Compenseer de uitstoot. Een bekende optie om de CO2-uitstoot te compenseren is klimaatcompensatie. Hierbij zorg je ervoor dat in ruil voor de veroorzaakte uitstoot, er ergens anders minder wordt uitgestoten. Dit kan door een extra bedrag te betalen voor compensatie (bijvoorbeeld bij de grotere vliegtuigmaatschappijen), compensatieprojecten (zoals bijvoorbeeld Trees for All dat bomen plant ter compensatie voor de uitstoot) of door te proberen uitstoot te verminderen door zelf energiebesparende maatregelen te nemen. Pas hierbij op dat je de juiste aanbieder kiest. De volgende website geeft een duidelijke explainer en zet de meeste opties op een rij.


Tegenwoordig hoef je trouwens Nederland ook niet meer uit om last te krijgen van een tropische ziekte. In de volgende aflevering neemt collega Peter je verder mee op reis naar een wereld waar de temperaturen toenemen, wat ook een toename van ziektes tot gevolg kan hebben.