Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Steeds meer lokale vis op Scheveningse menukaart

Steeds meer strandpaviljoens hebben één of meer Noordzeevissen op de menukaart staan. Dit blijkt uit het onderzoek dat Schuttelaar & Partners voor het derde jaar op rij uitvoerde in opdracht van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Meer dan de helft van de visgerechten die op Scheveningen worden aangeboden bestaan inmiddels uit Noordzeevis uit Scheveningen. Zalm als niet-Noordzeevis blijft nog steeds de meest aangeboden vis.

Steeds meer lokale vis, zalm nog steeds nr. 1

Uit het onderzoek blijkt dat inmiddels 54% van de visgerechten bij de Scheveningse strandpaviljoens bestaat uit verse, lokale vis. In 2016 was dit slechts 31%, en in 2017 40%. Toch staan zalm en tonijn, niet uit de Noordzee, nog steeds op nummer 1 en 3 in de top 5 meest aangeboden vissen op de menukaart. Noordzeevissen als wijting en schar worden bijna nooit aangeboden. De meest aangeboden Noordzeevissen zijn sliptong, kabeljauw, zeebaars, schol en Noordzeetong.

Strandpaviljoen en consument vaak onbekend met Noordzeevis

De meest genoemde redenen om geen Noordzeevis te verkopen zijn dat andere vissen populairder zouden zijn bij de consument en dat strandpaviljoens simpelweg geen bewuste keuze maken over de herkomst van hun vis op de menukaart. Ook vinden strandpaviljoens de logistiek lastiger omdat de Noordzeevissen meer variëren in prijs, grootte en houdbaarheid.

Ambassadeurs zetten meer Noordzeevis uit Scheveningen op de kaart

Ambassadeurs van stichting Noordzeevis uit Scheveningen doen het volgens het menukaartonderzoek 2018 een stuk beter dan niet-ambassadeurs. Met name het een wisselend dag- of weekmenu is  een veel gekozen en succesvolle manier om Noordzeevis uit Scheveningen aan te bieden. Volgens ambassadeurs is het zeker mogelijk om Noordzeevis lekker en voordelig aan te bieden.

 


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Suzanne van der Pijll