Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Criteria per productgroep van een voedselkeuzelogo sturen productinnovatie

Voedselkeuzelogo’s kunnen consumenten helpen gezonder te kiezen en sporen producenten aan om hun productsamenstelling te verbeteren. Onze collega Léon Jansen onderzocht samen met de Universiteit Wageningen het effect van veranderingen in de productcriteria op productinnovatie. De resultaten van dit onderzoek zijn deze week gepubliceerd in het vooraanstaande wetenschappelijk tijdschrift Food Chemistry.

Lees hier het onderzoek

 

Jansen onderzocht de invloed van het bekende ‘Ik kies bewust’-logo op productinnovatie. Dit logo gaf tussen 2006 en 2016 aan dat het betreffende product een gezondere keuze was binnen een bepaalde productgroep. Om het logo te mogen gebruiken, werden de criteria elke vier à vijf jaar aangescherpt. Producenten werden zo gestimuleerd om hun producten continu te verbeteren en gezonder te maken.

Meer dan 4300 productsamenstellingen over een periode van 10 jaar zijn geanalyseerd. De producten met een voedselkeuzelogo hadden in het algemeen een gezondere samenstelling dan vergelijkbare producten op de markt. De criteriaveranderingen hadden het gewenste effect. De samenstelling en receptuur van producten met het voedselkeuzelogo zijn verbeterd. Natrium- en transvetgehaltes zijn significant verminderd en het aantal calorieën, het percentage verzadigd vet en de hoeveelheid toegevoegd suiker zijn ook gedaald. Ondanks dat de gemiddelde samenstelling van alle producten op de markt verbeterde, bleven producten met het voedselkeuzelogo de gezondere keuze binnen de productgroep.

Het gepubliceerde onderzoek toont een duidelijk verband aan tussen productsamenstellingen en criteria voor de specifieke productgroepen met het voedselkeuzelogo. Ook bevestigt het dat het logo een sterke rol speelt in productinnovatie.


Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Léon Jansen