Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Voedsel en voedselpatronen in het post-Corona tijdperk

Een crisis verandert ons voedselpatroon. Als ik naar de lege schappen in de supermarkten kijk, leeft Nederland de komende weken op pasta met saus uit een potje, pannenkoeken en soep uit blik. Maar straks, als Nederland het normale leven weer oppakt, hoe eten we dan?

Na de eerste dagen crisis zien we een aantal patronen ontstaan in het voedselsysteem. De eerste consumentenonderzoeken uit China laten veranderingen in het eetpatroon zien. Er is daar beduidend minder vlees geconsumeerd in de afgelopen maanden en meer groenten en fruit. Ook in Nederland zien we trends waarvan wij verwachten dat ze blijvend bijdragen aan een duurzaam, gezond en eerlijk voedselsysteem, ook als het Coronavirus weer verdwenen is.

Re-connect, een verbeterde verhouding tussen producent en consument.
Meer dan ooit zien we hoe belangrijk het is om consumenten van juiste informatie te voorzien. Consumenten voelen nu de gevolgen van het complexe voedselsysteem dat we hebben opgebouwd en van de zwakke plekken daarin. Anderzijds zien we ook een hernieuwde waardering voor producenten en voor retailers die verantwoordelijk zijn voor onze dagelijkse voedselvoorziening.

Re-design, Wij zien nieuwe verbindingen in ketens ontstaan. Doordat enerzijds de horeca-wereld inzakt en anderzijds retailers de vraag niet bij kunnen benen zien we nu al dat nieuwe partners in de ketens elkaar opzoeken. Horecaondernemers schakelen over naar thuisbezorgdiensten, toeleverende bedrijven zoeken nieuwe afzetkanalen via de retail. Er treden ook verschuivingen op in de verkoopkanalen: meer dan ooit zijn mensen aangewezen op thuisbezorgdiensten. Ook na de crisis zullen bezorgdiensten deze nieuwe klanten behouden.

Re-value, Na elke voedselcrisis is er nieuwe waardering voor vers en lokaal voedsel. Enerzijds komt dit door een soort collectieve jubelstemming, we hebben samen de crisis het hoofd geboden, anderzijds komt het om de praktische reden dat de voorraadkasten nog voor maanden vol zitten met pasta, rijst, sauzen en soepen, pannenkoekenmix en natuurlijk WC-papier. Door de combinatie van boerenprotesten, kort daarop gevolgd door de Coronacrisis, ontstaat een nieuw consumentenbewustzijn over de waarde van vers en lokaal voedsel.

Wij begrijpen dat, op dit moment, alle ondernemers in het voedselsysteem met man en macht werken om de crisis het hoofd te bieden. Toch nodigen wij u graag uit voor een gesprek over hoe het verder moet met duurzaam en gezond eten, tegen een eerlijke prijs, als Nederland weer Coronavrij is.


Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper Zulim de Swarte