Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Wordt lokaal voedsel ook een trend in de landelijke politiek?

De waardering van lokaal voedsel is door de coronacrisis sterk gegroeid. Met de ‘support your local’ beweging die door de pandemie is gekatalyseerd, kon de omzet van de slager, bakker en groenteman op de hoek groeien als kool. De thuiswerkende consument had meer tijd om te koken en wilde lekker eten op tafel zetten, mede doordat restaurantbezoek onmogelijk was. De lokale speciaalzaak of boerderijwinkel biedt niet alleen een mooi vers, seizoensgebonden assortiment, maar ook een authentiek verhaal. Marktonderzoekbureau GfK berichtte over omzetstijgingen van gemiddeld 30% voor de lokale speciaalzaken. Het lijkt erop dat de coronacrisis de populariteit van lokaal kopen en consumeren, dat toch al in opmars was, heeft vergroot. 

Lokaal in verkiezingsprogramma’s

Een klein aantal landelijke politieke partijen zet met verkiezingsprogramma’s in op lokaal voedsel. Nu de verkenners de verschillende coalitiemogelijkheden verkennen, geven de verkiezingsprogramma’s het beste overzicht van de inzet tijdens de onderhandelingen voor een nieuwe regering. 

“Wat je van dichtbij haalt is verser, lekkerder en vaak minder belastend voor het milieu”, meldde het CDA in haar programma ‘Nu Doorpakken!’. De partij stimuleert lokale coöperaties en samenwerking om regionale producten op de markt te brengen. Forum voor Democratie pleitte in afgekorte passages voor “meer aandacht voor producten van Nederlandse bodem, verkleinen afstand tussen voedselproductie en consument, kinderen leren waar ons eten vandaan komt.” De ChristenUnie wil, met (demissionair) landbouwminister Carola Schouten voorop, dat 30% van ons voedsel uit de eigen leefomgeving komt. In 2019 riep Schouten in een interview met Trouw op tot een ‘herwaardering van ons voedsel’, wat volgens haar ook een opsteker zou zijn voor het platteland en de boerentrots. Ook zet de partij in op lokaal gesloten kringlopen van mineralen en voedingsstoffen. 

In de sector is het verhaal van lokaal steeds luider te horen. Zo verkoopt Livar al jaren ambachtelijk vlees van Limburgse Kloostervarkens uit abdij Lilbosch in heel het land. HAK zet in op het ‘Groene Normaal: plantaardig en lokaal’ en importeert alleen als het niet anders kan. Daarnaast vinden ambachtelijke streekproducten steeds vaker hun weg naar de schappen van de grote supermarktketens. Toch besteden maar drie partijen aandacht aan lokaal voedsel. Er is dus nog genoeg werk te doen door een nieuw kabinet.


De politiek aan zet

De landelijke politiek kan meer sturen op transparantie in prijzen en in de keten. Ook kan zij afspraken maken en faciliteren met de retail. Investeren in lokale samenwerking en streekproducten kan vanuit het Rijk, maar ook vanuit de regionale overheden. Daarnaast is er nog grote winst te behalen bij de promotie van Nederlandse producten op de Nederlandse markt. In landen als Frankrijk en Duitsland is de trots en inzet op lokale producten heel gewoon, in Nederland vrijwel onontgonnen gebied. 

Schuttelaar & Partners helpt bedrijven en overheden om lokale ketens korter en sterker te maken. Wij doen dat bijvoorbeeld met Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, waar we duidelijk de verbinding met de lokale overheid én de Rijksoverheid zoeken. Gelijkerwijs gaat de volgende bijeenkomst van de Smart Food Alliance in mei over korte ketens. Helpen we lokale en regionale overheden met strategisch beleid voor de voedseltransitie, dan zetten we daarbij ook lokale ketens op de kaart.


Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Noud Cochius