Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Eten zonder vlees of zuivel: ook de supermarkt maakt het makkelijker

Bijna één procent van de Nederlanders eet alleen maar plantaardig voedsel (veganisten). Tussen de 2 en 4,5 % van de Nederlanders is vegetariër en eet dus geen vlees of vis en 45 procent zegt maar enkele keren per week vlees te eten (flexitariërs). En die percentages nemen ieder jaar toe. Daarom spant de retail zich in om deze groepen mensen te voorzien van lekker en goed eten dat voldoet aan hun wensen.

Groeiend aanbod

De argeloze consument valt het misschien niet meteen op, maar het aanbod vleesvervangers groeit de laatste jaren enorm. Zagen we enkele jaren geleden slechts een paar vegaburgers liggen, nu zien we bij grotere supermarkten soms wel meer dan vijftig verschillende producten. Vleesvervangers in alle soorten en maten krijgen veel schapruimte. Meer dan je qua omzet zou verwachten.

Vindbaar en herkenbaar

Veganistische producten worden in de hele winkel steeds makkelijker vindbaar. Door de hulp van gekleurde schaplabels, logo’s op producten en aanduidingen in de gangpaden, kun je er als consument niet meer omheen. Voor veganisten, of mensen die graag kiezen voor plantaardige alternatieven, wordt de supermarkt steeds interessanter. Ook in de koelingen bij de kant-en-klaarmaaltijden of de maaltijdsalades staan steeds vaker veganistische en vegetarische varianten. De diversiteit groeit. Ook zijn tal van producten worden aangepast; kleine hoeveelheden dierlijke ingrediënten blijken vervangen te kunnen worden door plantaardige ingrediënten, zodat het geschikt geworden is voor vegetariërs of veganisten. Zo komt er voor hen meer keus.

Zelf koken

In de magazines van supermarkten vind je tal van recepten die geschikt zijn voor vegetariërs of veganisten, of die eenvoudig aan te passen zijn. Steeds vaker staat er dan bij: “Tip: vervang de gehakt door vega-gehakt en je hebt een heerlijke vegetarische schotel.”  Behalve in de magazines staat het ook op de wereldgerechten en de verspakketten.

Kortom, voor de consument wordt het steeds gemakkelijker om te kiezen voor vegetarisch of veganistisch voedsel. Het aanbod groeit enorm en zoeken in de winkel is niet meer nodig. Retailers doen volop hun best om te voldoen aan de wensen van flexitariërs, vegetariërs en veganisten. Overigens wordt zo ook de vleeseter verleid om eens een vegetarische of veganistische keuze te maken.


Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Suzanne van der Pijll