Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Nutri-Score stimuleert ook innovatie

Dit interview is gepubliceerd in een artikel uit Food & Agribusiness

Voedselkeuzelogo Nutri-Score moet consumenten helpen inzicht te krijgen in de gezondheid van producten. Daarnaast is het een mooi middel dat innovatie in de voedingssector stimuleert, zo stelt voedseltransitie-adviseur Casper Zulim de Swarte. Voedingsbedrijven gaan door het keuzelogo aan de slag met het gezonder maken van producten.

Het ziet ernaar uit dat de Nutri-Score aan het eind van dit jaar wordt ingevoerd in Nederland. Het voedselkeuzelogo moet consumenten helpen gezondere keuzes te maken. De invoering gaat niet zonder slag of stoot; er is veel discussie over het logo.

Casper Zulim de Swarte is adviseur voedseltransitie bij Schuttelaar & Partners. Hij verwacht dat, ondanks recente verbeteringen in het algoritme van het logo, de discussie zal blijven. “Belangrijker is echter dat de invoering vooral gaat zorgen voor veel innovatie op het gebied van de gezondheid van voedselproducten”, zo zegt de adviseur voedseltransitie. Vrijdag 26 augustus houdt het bureau een Masterclass over de Nutri-Score. “Onze hoofdboodschap aan voedingsbedrijven is: bereid je voor, want je krijgt er hoe dan ook mee te maken.”

Aanmelden voor deze en andere Masterclasses kan hier.

Nutri-Score werd een aantal jaar geleden geïntroduceerd als het beoogde voedselkeuzelogo voor Nederland. Waar staan we op dit moment?

“Nutri-Score is ontwikkeld in Frankrijk en moet consumenten meer inzicht geven in de gezondheid van producten. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kondigde in 2019 aan dit logo in te willen voeren in Nederland. Er draaien inmiddels pilots in enkele supermarkten met Nutri-Score. Dit is onder andere om te onderzoeken hoe het Nutri-Scorelogo consumentengedrag in Nederlandse supermarkten beïnvloedt.

Meerdere Europese landen hebben het keuzelogo ook al ingevoerd. Dit betekent dat het Nutri-Scorelogo via import in de Nederlandse winkels komt en dat Nederlandse bedrijven die exporteren naar bijvoorbeeld. Duitsland, België of Frankrijk ook met Nutri-Score te maken gaan krijgen.”

“Een van de bezwaren is dat Nutri-Score niet voldoende aansloot op de nationale voedingsrichtlijnen, zoals de Schijf van Vijf in Nederland. Onlangs heeft het Europees wetenschappelijk comité van het keuzelogo een advies geschreven voor aanpassingen van het algoritme van Nutri-Score. Hierdoor krijgen onder andere plantaardige oliën, vette vis en volkoren producten een betere score. Nu sluit het logo beter aan bij de nationale voedingsrichtlijnen.

Voordat Nutri-Score officieel kan worden ingevoerd in Nederland evalueert de de Gezondheidsraad het logo en geeft op basis daarvan een advies. Dit advies verwachten we eind dit jaar, zodat het logo volgend jaar officieel in Nederland gevoerd kan worden.”

Zijn met de update van het algoritme alle gaten tussen Nutri-Score en de voedingsrichtlijnen gedicht?

“Nee, er zullen ongetwijfeld nog wel verschillen zitten tussen de Schijf van Vijf en het Nutri-Score-algoritme. Ik zie Nutri-Score als een heel goede eerste indicatie voor een gezonder product. Die eerste indicatie is, met de nieuwe verbeteringen van het algoritme, nog weer beter geworden. Heldere communicatie over Nutri-Score door een onafhankelijke partij, bij voorkeur de overheid, is nu nodig. Die is er tot nu toe nog niet geweest, waardoor er veel onduidelijkheid is. Wanneer die communicatie wel komt, zullen consumenten het logo gaan begrijpen én waarderen. Maar belangrijker is misschien nog wel dat het logo bedrijven enorm stimuleert te innoveren.”

Welk belang hebben bedrijven bij het gezonder maken van hun producten?

“Nutri-Score wordt straks in veel supermarkten de standaard. Zij kunnen samen met hun leveranciers doelen afspreken over de score van het logo. Supermarkten willen bijvoorbeeld zo veel mogelijk producten met een A- of B-score in de schappen. Vanuit het einde van de keten komt dus druk op de voedingsbedrijven om hun producten gezonder te maken. Dat stimuleert de innovatie in de voedingsproducten. Dat is, naast het informeren van consumenten, een enorme plus van de Nutri-Score, een verborgen kracht.

Je ziet het nu al gebeuren: in verschillende categorieën, zoals de kant-en-klaarmaaltijden en vleesvervangers, worden producten verbeterd. Het voordeel is dat er een businessmodel aan vast zit, je kan doelen stellen voor Nutri-Score. Voor de bedrijven die innoveren loont het om goedkopere ingrediënten als suiker te vervangen door duurdere alternatieven, zout te vervangen door kruiden of groenten toe te voegen en zo een betere score te krijgen. Als een bedrijf zijn producten niet gezonder maakt, met een betere Nutri-Score, dan kan het bijvoorbeeld consequenties hebben voor schapruimte in de supermarkt. Dat geldt in eerste plaats voor de private-label producenten en kleinere bedrijven. Voor A-merken is de dynamiek wellicht net iets anders.”

Wat zou u voedingsbedrijven aanraden met het oog op de invoering van het logo?

“Bereid je goed voor op Nutri-Score. Dat is ook de reden dat we de masterclass Nutri-Score ontwikkeld hebben. Wij zien Nutri-Score als een fantastisch instrument om strategische doelen voor gezonde voeding door te vertalen naar praktische richtlijnen voor productontwikkelaars. Voor de hoeveelheid suiker, vet, zout en calorieën krijgen voedingsproducten minpunten. Voor hoeveelheden groenten, fruit, vezels, eiwitten, noten en peulvruchten krijgen ze pluspunten. Er zijn dus verschillende knoppen waar je aan kunt draaien als producent.

Het is daarom belangrijk om de samenstelling van je product goed te kennen én het algoritme van de Nutri-Score te snappen. Daarmee kun je de kansen voor het gezonder maken van je product in kaart brengen.”


Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper Zulim de Swarte