Nederland onbekend met recyclebaarheid van blik
Twee derde van de Nederlanders weet niet dat blik eindeloos recyclebaar is, terwijl 59% een recyclebare verpakking wél heel belangrijk vindt. Dit blijkt uit het nieuwe consumentenonderzoek dat wij in samenwerking met SAMR Marktvinders in opdracht van Bonduelle hebben uitgevoerd.
96% van alle stalen blikjes wordt daadwerkelijk gerecycled, omdat ze in iedere afvalstroom met magneten eruit worden gevist. Blik is hiermee de meest gerecyclede verpakking, alleen weten veel te weinig mensen dit. Daarom start Bonduelle deze week een campagne om consumenten bewust te maken van de zeer goede recyclebaarheid van blik.
Resultaten uit het onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 9% van de consumenten lang houdbare groenten in blikverpakkingen koopt omdat blik recyclebaar is, terwijl 59% een duurzame verpakking belangrijk vindt. Slechts 35% van alle respondenten denkt dat blik eindeloos recyclebaar is. Minder dan de helft denkt dat blik duurzamer is dan plastic. Ook zegt 78% van de consumenten die normaliter verse groenten kopen, vaker groenten in blik te kopen als het duurzamer is dan vers.
Blik op de kaart zetten
Hoogste tijd om de Nederlandse consument alles over de recyclebaarheid van blik te vertellen. Daarom zet Bonduelle vanaf deze week blik nadrukkelijk op de kaart met een bewustwordingscampagne op social media waarin de misvattingen rondom blik worden rechtgezet. Ook op de winkelvloer is de campagne duidelijk zichtbaar en brengt het groentemerk de boodschap ‘blik eindeloos recyclebaar’ via miljoenen Bonduelle blikken naar buiten. De bewustwordingscampagne duurt tot en met het einde van het jaar.