Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Gezonder voedsel voor iedereen

Stichting Ik Kies Bewust

Stichting Ik Kies Bewust had als doel producenten gezonder voedsel te laten maken en consumenten te stimuleren deze gezondere producten te kopen.

De uitdaging

Stichting Ik Kies Bewust was een initiatief van het bedrijfsleven. De stichting werd opgericht om slechte eetpatronen, die steeds meer leiden tot obesitas en andere voedsel-gerelateerde aandoeningen, te doorbreken. Door de samenstelling van voedsel te verbeteren en consumenten te helpen deze gezondere producten te vinden, werd het makkelijker om gezonder eten. Voor het vinden van de gezondere varianten in de supermarkt ontwikkelde de stichting een logo (Het Vinkje).

Onze aanpak

Wij begeleidden de wetenschappelijke commissie bij het vaststellen van de criteria waaraan producten moesten voldoen. Hierbij ontwikkelden wij een methode waardoor de best-in-class producten van iedere productgroep werden geselecteerd. Deze producten kregen het logo ‘Het Vinkje’. Om Het Vinkje te promoten, bouwden wij een breed netwerk van gebruikers van het logo en ondersteunende stakeholders. Ook ontwierpen en implementeerden wij campagnes om de bekendheid van Het Vinkje te vergroten.  

Verder waren wij betrokken bij de opzet en inrichting van Ik Kies Bewust, alsook bij de secretariële, administratieve en communicatieve activiteiten rondom de stichting en het logo.

De impact

Stichting Ik Kies Bewust heeft gezorgd voor positieve impact. Wetenschappelijk onderzoek naar de stichting toonde aan dat:

  • tot 93% van de consumenten het logo herkende;
  • 70% van de consumenten het logo linkte aan gezondere producten;
  • meer dan 7500 producten het logo droegen, en dat veel producten in de catering ook aan de criteria voldeden;
  • bijna alle retailers meededen aan het initiatief met hun private label producten;
  • producten aantoonbaar werden verbeterd om het logo te krijgen en/of te behouden;
  • criteria-aanscherpingen direct leidden tot productverbeteringen, ook bij niet-leden;
  • consumenten meer producten kochten met het logo.

Meer weten?

Bel + 31 6 53 84 91 79 of
Stuur Léon Jansen een e-mail.