Een gezamenlijk doel: een gezonde start voor ieder kind.

Door drie projecten te bundelen onder de naam 'Gezonde Start', hebben we geholpen om de merkidentiteit te versterken en de programma’s voor zorgverleners effectiever te presenteren. De huisstijl zorgt voor een consistentie in communicatie en verhoogt de zichtbaarheid. De video die is ontwikkeld, biedt zorgverleners gemakkelijke toegang tot relevante informatie via een centraal platform en maakt de urgentie van de thema’s duidelijk.

Van strategie naar uitvoering

Om de drie programma’s succesvol te integreren, hebben we eerst gekeken naar de sterke punten van de bestaande merken. De herkenbaarheid van het logo van 'Rookvrije Start' bij zorgverleners speelde hierbij een belangrijke rol. We hebben dit logo als basis gebruikt, met een modernisering van het kleurenpalet en visuele elementen die passen bij de nieuwe gezamenlijke merkidentiteit. Daarnaast kozen we voor één uniforme visuele identiteit, zonder afzonderlijke stijlen voor zorgverleners en ouders. In plaats daarvan is er een onderscheid gemaakt in de tone of voice per doelgroep.

  • Het ontwikkelproces van de nieuwe huisstijl bestond uit drie fasen:
    Strategiefase: We verzamelden de wensen en strategische voorkeuren van Trimbos en de betrokken taskforce-leden, die de basis vormden voor de ontwerpkeuzes.
  • Conceptfase: In deze fase werkten we de conceptrichting uit, met nadruk op de visuele identiteit en het gebruik van het logo.
  • Uitwerkingsfase: We vertaalden het concept naar de uiteindelijke deliverables, waaronder de stijlgids en een PowerPoint template.

Deze gefaseerde aanpak draagt ook bij aan langdurige effectiviteit en impact van de communicatie-inspanningen van Trimbos.  

Vervolgens ontwikkelden we een video om de urgentie van de drie thema’s te benadrukken en zorgverleners te wijzen op het centrale platform voor informatie. We begonnen met een werksessie waarin we samen met Trimbos de kernboodschappen bepaalden. Deze input gebruikten we voor het opstellen van een message house. Vervolgens ontwikkelden we een concept voor de video, schreven het script, stelden het storyboard op en briefden de presentator. Voor de opname, montage en ondertiteling werkten we samen met een vertrouwde partner. We verzorgden hierna de nabewerking en animatie om de video visueel krachtig te maken.