Nieuws 30 april 2024

Duurzame claims

‘Klimaatneutraal’, ‘100% recyclebaar’, ‘Net Zero’, ‘een lage carbon footprint’, ‘gemaakt van duurzaam materiaal’: De afgelopen jaren is er een wildgroei aan claims rondom duurzaamheid ontstaan. In een artikel in 2022 zeiden we bij Schuttelaar & Partners al: dit moet anders.

Nu, twee jaar later, kunnen we gelukkig stellen dat op Europees niveau het belang van goed onderbouwde duurzaamheidsclaims ingedaald is. En misschien nog wel belangrijker: het tegengaan van níet goed onderbouwde duurzaamheidsclaims. Want in maart 2023 presenteerde de Europese Commissie een voorstel voor de Green Claims Richtlijn. Geen greenwashing meer: dat is wat deze nieuwe richtlijn moet gaan bewerkstelligen.

Ook in Nederland zijn we wakker geworden: zowel de Reclame Code Commissie als de Autoriteit Consument en Markt hebben hun richtlijnen over duurzaamheidscommunicatie aangescherpt het afgelopen jaar. Daarnaast lijkt er meer gehandhaafd te worden, en zien we in het nieuws een opeenvolging van bedrijven die worden aangesproken op hun duurzaamheidscommunicatie.

Een toekomst zonder greenwashing?

Kijken we nog twee jaar vooruit, dan is de Green Claims Richtlijn hopelijk door de lidstaten opgenomen in wetgeving. Greenwashing wordt dan misschien wel definitief verleden tijd, en de consument kan erop vertrouwen dat de duurzaamheidsclaim die ze op producten zien geen gebakken lucht is. Klinkt goed toch?

Toch is er op dit moment nog een lange weg te gaan tot greenwashing helemaal uitgebannen is, en moeten bedrijven nog vele stappen zetten om hun duurzame initiatieven op een eerlijke manier te communiceren.

Meer weten over het formuleren van eerlijke duurzaamheidsclaims? Neem dan contact op met Justin Kerkmeijer of Dagmar Sanderink, experts duurzaamheidsclaims bij Schuttelaar & Partners