Kindermarketing: de hoeksteen van onze kleurrijke samenleving?
Tijdens het commissiedebat leefstijlpreventie van 24 april werd uitgebreid gesproken over kindermarketing: reclame en promotie van (vaak ongezonde) commerciële voedingsmiddelen specifiek gericht op kinderen. En dat is nodig! In 2023 hadden tussen de 11 en 19% van kinderen en jongeren overgewicht, met alle cardiometabole gezondheidsrisico’s op latere leeftijd van dien.
Supermarkten als speelveld
Een bezoek aan de supermarkt is een kleurrijke aangelegenheid. De zakken chips met herkenbare kleurtjes, koekverpakkingen met de nieuwste cartoontrends, en gekleurde chocoladefiguurtjes in de hagelslag vliegen je om de oren. Bijna 80% van het supermarktaanbod past niet binnen de Schijf van Vijf en worden vaak op zulke kleurrijke en opvallende manieren aangeboden dat dit kinderen aanspreekt. Dit staat in groot contrast met de 21% van het aanbod dat wél binnen de Schijf van Vijf past (WUR, 2021).
Hoe ver mag beleid gaan?
Deze vorm van marketing zou verboden moeten worden, zo luidt het pleidooi van kamerlid Krul van de CDA. Kinderen en jongeren zouden namelijk niet voldoende in staat zijn om zelf objectief de beste keuze te maken. Zij zijn gevoeliger voor verleiding door reclame en verpakkingen en moet hiertegen beschermd worden. Kamerlid Crijns van de PVV was het hier duidelijk mee oneens en gebruikte regelmatig het alom bekende woord “betuttelend” om de vele verboden te beschrijven in de beleidsaanpak van Staatssecretaris Karremans (Jeugd, Preventie en Sport). Crijns stelde dat het verbieden van kindermarketing zal leiden tot een kleurloze samenleving. Karremans is het met dit punt eens. Als het aan hem ligt, zou een totaalverbod op kindermarketing er om deze reden ook niet komen. Voor kleur zou onze samenleving dus afhankelijk zijn van de marketing van (ongezonde) commerciële producten!
Kleur zit in gezond
Wie dit gelooft raad ik aan om een rondje te lopen op de groenten- en fruitafdeling van de supermarkt in jouw buurt. Groene appels, broccoli, en sperziebonen; gele bananen, paprika’s en citroenen; rode tomaten, aardbeien en radijsjes; oranje wortels, sinaasappelen en mandarijnen; en blauwe bessen, bramen, en kolen: deze gezonde producten zijn van nature kleurrijk. Meer groenten en fruit betekent dus ook een kleurrijkere en gezondere samenleving, daar komt geen kindermarketing aan te pas.
Gezonde keuzes aantrekkelijk maken
Moet alle kindermarketing dan verboden worden? Nee, naar mijn mening niet. Maar we zouden kinderen ook kunnen stimuleren om voor de gezondere keuze te gaan. Dit bereik je enerzijds door juist deze producten aantrekkelijker te maken. Kijk bijvoorbeeld naar de verpakkingen en marketing van TommyTomato: een initiatief om kinderen enthousiast te maken over het eten van meer groente en fruit. Anderzijds kun je kinderen helpen de gezonde keuze te maken door verpakkingen van ongezonde producten juist minder aantrekkelijk te maken. Het liefste samen met voedselproducenten en supermarkten, maar als het moet met een verbod op de marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht aan kinderen en jongeren.