skip-to-main-content

Voeding

Duurzame verpakkingen

De aankomende Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) stelt strengere eisen aan verpakkingen op het gebied van herbruikbaarheid, recyclebaarheid en materiaalgebruik. Ook is verpakkingen een mogelijk materieel onderwerp voor de Corporate Social Responsibility Directive waardoor bedrijven actief verpakkingsbeleid moeten voeren. Tegelijkertijd biedt het systeem van tariefdifferentiatie bedrijven de mogelijkheid om kosten te besparen door te kiezen voor duurzamere verpakkingsoplossingen. Veel bedrijven worstelen met de vertaalslag van nieuwe regelgeving naar de praktijk. Wat betekent de PPWR concreet voor het huidige verpakkingsassortiment? Hoe benut je de kansen van tariefdifferentiatie? Welke data zijn nodig om onderbouwde keuzes te maken? En hoe zorg je dat beleid niet alleen op papier staat, maar ook wordt gedragen en uitgevoerd?

Wat we doen

Wij begeleiden bedrijven bij het verduurzamen van hun verpakkingen door het opstellen van een verpakkingsstrategie, het voldoen aan wetgeving en het maken van de meest duurzame keuze, in lijn met de doelen van de organisatie. Zo werken we toe naar een circulaire verpakking, met minimale CO2-uitstoot en lagere kosten.

Om dit te bereiken bieden we onder andere de volgende diensten aan:

  1. Een PPWR-scan van jouw assortiment: Samen inventariseren we het verpakkingsportfolio, controleren we de compliance met de PPWR en brengen we de risico’s en kansen in kaart. We sluiten het traject af met een interactieve sessie om samen op de bevindingen te reflecteren.
  2. Stap voor stap bouwen aan een verpakkingsbeleid voor jouw organisatie: Afhankelijk van de beschikbaarheid van data analyseren we deze om een baseline te identificeren en vast te stellen waar kansen liggen. Vervolgens stellen we SMART doelen op en formuleren we een actieplan. Om interne en externe stakeholders te activeren maken wij een communicatief beeld van dit beleid.
  3. Tariefdifferentiatie 2.0: Om te kijken welke kansen de tariefdifferentiatie biedt voor jouw organisatie inventariseren we samen welke verpakkingsdata beschikbaar zijn en bepalen daarna wat de scope van de analyse is. Op basis van deskresearch, samples en specificaties bekijken we wat de eigenschappen van de verpakkingen zijn en beoordelen we deze op basis van de eisen voor tariefdifferentiatie 2.0. Vervolgens documenteren we deze op zo’n manier dat je deze volgend jaar weer kan gebruiken voor je aangifte. Hiermee heb je direct inzicht in je besparingskansen en verduurzamingsmogelijkheden binnen je portfolio. 

Onze impact

Eerder stelden wij al een strategisch verpakkingsbeleid op voor PLUS en maakten we voor HAK een verpakkingsvisie waarin we de kansen en risico’s van (toekomstige) wet- en regelgeving in kaart brachten. Daarnaast verzorgen wij al jaren de communicatie voor Metalen Verpakkingen Nederland. 

Samen impact maken?

Wido van Drecht

Strategic Consultant