Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Léon Jansen

Gezonder eten meten en weten

Hoe kun je fabrikanten van voedingsmiddelen stimuleren om gezondere en duurzamere producten te maken, en de effecten daarvan in kaart brengen? Op deze vraag formuleert strategisch adviseur Léon Jansen een antwoord in zijn column voor Food&Agribusiness.

Een prangende vraag, want het gezonder maken van de voedselproductie en -consumptie verloopt traag. Léon legt in zijn column uit hoe een systeem van meten en weten op basis van Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) hierbij kan helpen. Hierbij horen meetbare doelstellingen, bijvoorbeeld een groter percentage producten binnen een productgroep dat voldoet aan voedingskundige eisen zoals maximale zout- of suikergehaltes, of een groter aanbod van producten uit de Schijf van Vijf.

‘Een objectieve beoordeling van de resultaten door het RIVM of de WUR is noodzakelijk om elke twijfel in de kiem te smoren’, aldus Léon, die grote spelers als Friesland Campina en Unilever als koplopers noemt. ‘Zij meten en weten wat wel en wat niet werkt in de ontwikkeling van gezondere en duurzamere voeding. Voor een gezonder Nederland is het hoogste tijd dat die koplopers snel gevolgd worden door de rest.’

 

Lees de column