Contact

Zeestraat 84
2518 AD Den Haag

Andere vestigingen ›

Madelein van der Velden

Zomerblog serie deel 3 - Duurzaam en gezondheid in de stad

Het is hartje zomer! Een tijd van verre vakanties, lange files, verzengende hitte, en open ramen. Wij stropen de mouwen op: komende tijd rijgen we in een zomerblogserie deze onderwerpen aan elkaar vanuit het gezichtspunt van onze experts op het gebied van Gezondheid en Energietransitie.

Vandaag deel drie in de reeks. Hoe houden we onze steden leefbaar en gezond? En hoe kan jij daar eenvoudig zelf al aan bijdragen?  Je leest het in deze blog van Madelein van der Velden, Strategisch adviseur Energietransitie.

Fietsen is het devies, en als het regent…dan lekker met de tram…

In 2050 woont naar verwachting 70% van de wereldbevolking in steden. Dat betekent dat het stedelijk gebied zich zal uitbreiden, maar ook dat de bestaande gebieden steeds verder verdichten. Dit brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Want hoe combineren we deze trend met de grote opgaven van onze tijd; wonen, klimaat en gezondheid?  Hoe houden we deze gebieden leefbaar en bereikbaar? Met voldoende ruimte voor bewegen en ontspannen?

Door de groei van de steden neemt ook het stadsverkeer toe. En worden de steden niet alleen voller, drukker en minder goed bereikbaar, ze worden ook in toenemende mate een ongezonde plek om in te leven. De toename van verkeer in en rond de steden in heel Europa (maar ook daarbuiten) zorgt dagelijks tot grote verkeersopstoppingen, luchtverontreiniging en geluidsoverlast. Met alle gevolgen van dien.

Gezonde mobiliteit

Het is noodzakelijk dat we kritisch blijven op hoe we de schaarse ruimte inrichten en gebruiken. En dat we blijvend op zoek gaan naar innovatieve oplossingen. Sommige oplossingen liggen overigens gewoon voor het oprapen. Het zou namelijk al enorm helpen wanneer mensen de auto wat vaker zouden laten staan. En in plaats daarvan gaan lopen of fietsen. Dat draagt niet alleen bij aan de doorstroom in de steden zelf, het is beter voor het klimaat en je gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat door regelmatig te bewegen (2,5 uur per week) het risico op ziektes zoals diabetes type 2,hart- en vaatziektes en depressie significant daalt. En met elke dag twintig minuutjes wandelen of op de fiets kom je daar al bijna aan. Barcelona, Berlijn, Parijs, Londen en Hamburg hebben inmiddels concrete uitgewerkte plannen om grote delen van de stad uitsluitend toegankelijk te maken voor voetgangers, fietsers en elektrische auto’s.

Maar ook dichterbij huis zien we mooie voorbeelden op het gebied van gezonde mobiliteit. Neem de gemeente Houten. Halverwege de jaren 80 nam deze gemeente een voor die tijd uniek besluit: bij de inrichting van de nieuwe wijken zou de fiets centraal staan en de auto op het tweede plan komen. Dit heeft geleid tot een uitgebreid en fijnmazig net van brede, veilige fietspaden. De auto is verwezen naar een rondweg met slechts beperkte toegangswegen naar het centrum. En het werkt. In Houten kiezen de bewoners voor de meeste ritten de fiets, omdat dat sneller en plezieriger is[1] .

Natuurlijk helpt de infrastructuur van de gemeente Houten bij het fietsgebruik. Maar je hoeft niet te wachten tot jouw gemeente ook goede en veilige fietsroutes heeft gemaakt. Pak gewoon zelf eens wat vaker de fiets! Of ga voor een keer lopend naar je werk. Helemaal CO2-neutraal, wel zo gezond en ook nog eens goedkoper dan met de auto. En wat dan als het regent? Tja….

ANWB helpt je op weg...

De ANWB geeft tips (echt waar). De allerbeste tip voor fietsen in de regen is volgens de ANWB: acceptatie. Dit is geen vete tussen jou en de weergoden (die zou je toch verliezen), het is niet persoonlijk, het is wat het is. Daarnaast adviseert de ANWB ook nog een weer-app, een degelijke regenjas en dito schoenen, een speciaal doekje voor je beslagen bril, een petje, zadelhoesje, waterdichte rugzak of fietstas, en een kleine stormbestendige paraplu.

Allemaal goede tips, maar eerlijk gezegd…fiets ik persoonlijk het liefst alleen bij mooi en droog weer. En kom ik ook graag droog aan op mijn bestemming. Gelukkig is het volgens weeronline meer dan 92 procent van de tijd droog in Nederland. En als het dan in de overige 8 procent van de tijd wel regent, dan pak ik gewoon de tram. Ook nog heel duurzaam.


[1] bron: www.fietserbond.nl