Nieuws 26 maart 2019

Voedselkeuzelogo: de gezonde keus de makkelijke keus

De overheid komt binnenkort met een logo voor een gezonde keuze voor voedsel. Dit voedselkeuzelogo moet de gezonde keus de makkelijke keus maken en consumenten aansporen gezonder te eten. Voor producenten van voedingsmiddelen heeft dit logo een flinke impact. Schuttelaar en Partners brengt, samen met de Smart Food Alliance en wetenschappelijke experts de kwesties in beeld en adviseert bedrijven hoe zich voor te bereiden op het nieuwe voedselkeuzelogo.

De overheid komt binnenkort met een logo voor een gezonde keuze voor voedsel. Dit voedselkeuzelogo moet de gezonde keus de makkelijke keus maken en consumenten aansporen gezonder te eten. Voor producenten van voedingsmiddelen heeft dit logo een flinke impact. Schuttelaar en Partners brengt, samen met de Smart Food Alliance en wetenschappelijke experts de kwesties in beeld en adviseert bedrijven hoe zich voor te bereiden op het nieuwe voedselkeuzelogo.


Wat eten we vandaag?

Dit is zonder meer de meest gestelde vraag in alle huishoudens over de hele wereld. Het is ook een vraag die steeds moeilijker wordt om te beantwoorden. Gezondheid, klimaat, voedselkilometers, e-nummers, koolhydraten, dierlijke of plantaardige eiwitten, en vele andere kwesties maken de keus meer en meer complex. En op wie kan je nog rekenen in de zee van experts, het woud van keurmerken en een leger aan mediagenieke voedselgoeroes?

Het antwoord op de vraag, wat eten we vandaag is best ingewikkeld geworden. Daarom heeft de overheid, samen met de voedingsindustrie in het Preventieakkoord afgesproken dat er een uniform voedselkeuzelogo gaat komen. Dit logo zal consumenten eenvoudig en eenduidig inzicht geven of het product in hun boodschappenkarretje gezond is of niet.

Voedselkeuzelogo heeft impact op alle bedrijven

De impact voor voedingsproducten is enorm, duizenden producten zullen straks voorzien worden van een voedselkeuzelogo. De meeste grote spelers in de levensmiddelenindustrie hebben hun mening al klaar. De grote retailers, grote multinationals, frisdrankfabrikanten, hebben allen al positie gekozen. Voor de meeste kleine en middelgrote bedrijven is dit een ver-van-m’n-bed-verhaal. De kwesties rondom het voedselkeuzelogo zijn vreselijk complex en beïnvloeding van de politiek lijkt iets wat alleen grote spelers lukt.

Juist voor kleine en middelgrote bedrijven, zoals verenigd in de Smart Food Alliance, heeft Schuttelaar & Partners de feiten op een rijtje gezet met alle voor- en nadelen van internationaal gebruikte voedselkeuzelogo’s en hebben we het maatschappelijke debat ook voor dit soort bedrijven toegankelijk gemaakt. Wij hebben twee sessies gehad met experts over het logo en hebben met een tiental bedrijven een gesprek met het ministerie van VWS hierover opgezet.

Standpunten over voedselkeuzelogo

Wij hebben de discussie teruggebracht tot drie begrijpbare uitgangspunten: 

Het voedselkeuzelogo…

  • is helder en eenduidig voor de consument;
  • draagt bij aan het keuzeproces van de consument voor de gezonde keuze;
  • de overheid heeft de regie over het voedselkeuzelogo.
     

Heeft u vragen, of wilt u deelnemen aan de discussie

Heeft u vragen over de Smart Food Alliance en over wat wij doen voor middelgrote bedrijven en het voedselkeuzelogo? Wilt u deelnemen aan de discussie? Neem contact op met Suzanne van der Pijll of Casper Zulim de Swarte