Nieuws 31 maart 2025

Druk, druk, druk… en toch verduurzamen? Zo bereiken we het MKB!

Ondernemers komen in alle soorten en maten, maar één ding hebben ze gemeen: ze hebben altijd te weinig tijd. Vraag een mkb'er waar ze in 2030 staat, en ze denkt aan half negen: net thuis na een lange werkdag. Toch is juist deze groep cruciaal voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Provincie Zuid-Holland wil 1.424 ondernemers ondersteunen en heeft ons gevraagd hen te werven en begeleiden. Maar hoe bereik je zo'n brede doelgroep die nooit tijd lijkt te hebben?

In Zuid-Holland hebben we een wervingsaanpak uitgerold die rust op drie pijlers:

Gebiedsaanpak

We werken via lokale netwerken en benutten bestaande structuren. We sluiten aan bij ondernemersverenigingen, BIZ’en en gemeentelijke loketten. Bijeenkomsten en netwerkborrels bieden kans om ondernemers direct te spreken. Daarnaast organiseren we gerichte wervingsevenementen en zetten we communicatie in op actuele lokale thema’s.

Sectoraanpak

We benaderen ondernemers via brancheverenigingen, vakorganisaties en sectorspecifieke netwerken. Op conferenties en vakbeurzen spreken we de ondernemers een-op-een. Door ons te verdiepen in de sectoren begrijpen we welke uitdagingen en kansen ondernemers zien. Dit stelt ons in staat om onze communicatie af te stemmen op hun dagelijkse realiteit en behoeften.

Aansluiten op bestaande initiatieven

Gemeentes, brancheverenigingen en omgevingsdiensten bieden ondernemers vaak al ondersteuning bij verduurzaming. Zo hebben veel bedrijven een energiescan laten uitvoeren maar weten ze niet goed hoe ze de volgende stap moeten zetten. Wij zoeken binnen bestaande structuren actief naar deze ondernemers en helpen hen de vertaalslag te maken naar concrete maatregelen.

Benieuwd hoe we deze ondernemers vervolgens helpen met verduurzamen? Lees meer over het ontzorgingsprogramma mkb op de projectpagina van het ontzorgingsprogramma verduurzaming mkb of neem direct contact op met Bas Smedes.