Nieuws 15 januari 2024

Nieuwe website Voedselbanken Nederland is live

Afgelopen jaar hebben we veel voor Voedselbanken Nederland mogen doen vanuit de overkoepelende opdracht; het ontwikkelen van een nieuwe positionering. Een onderdeel daarvan was het vernieuwen van de website. De website was sterk verouderd en paste niet meer bij de toekomstvisie en nieuwe positionering ‘Je bent welkom’ van Voedselbanken Nederland. Onze communicatiespecialisten hebben daarom samen met het digitale team van Voedselbanken Nederland gewerkt aan een complete vernieuwing. 

Bekijk de nieuwe website: voedselbankennederland.nl 

Het traject is gestart met het ontwikkelen van een nieuw fundament en daarna het vernieuwen van de, veelal verouderde, content. Naast nieuwe content is er ook een nieuwe branding toegepast. De hoofdkleuren van Voedselbanken Nederland komen duidelijk terug in zowel de interface als de fotografie. De nieuwe positionering ‘Je bent welkom’ komt uitstekend tot zijn recht door de frisse kleuren en het positieve en optimistische karakter van de fotografie.  

Er is voor het eerst een duidelijke ‘user flow’ ontworpen die het voor de verschillende doelgroepen makkelijker moet maken om te navigeren binnen de site en snel de juiste informatie te vinden. De website is modern en responsive en toegankelijk via zowel desktop als mobiel. Wat betreft de technische kant is ervoor gekozen het oude CMS te behouden zodat de 177 lokale voedselbanken de landelijke site kunnen gebruiken als basis voor hun lokale site. Middels een toolkit, die de komende maanden wordt ontwikkeld, is het voor alle lokale voedselbanken eenvoudige mogelijk om hun site mee te laten gaan in de vernieuwing. Dit sluit mooi aan bij de wens alle voedselbanken een uniforme uitstraling te geven.  

In het proces is nauw samengewerkt met de digitale vrijwilligers van de voedselbanken. “Om dit proces volledig samen met de vrijwilligers vanuit de voedselbank te doen was geweldig. Om samen deze slag te slaan naar een moderne site en zo’n grote vereenvoudigingsslag te slaan is een grote stap voorwaarts”, aldus Ivo van Willigen, creative director van Schuttelaar.